Paar daagjes verder

28 april 2016 - Samosir, Indonesië

Dinsdag ochtend na het ontbijt zijn we vroeg vertrokken met de boot richting Prapat waar we met een taxi busje naar Sianta werden gebracht waar de Dierentuin is waar de jongens stage gaan lopen.

We moeten nog wel even in de ritme komen van de Indonesiërs met de werk tempo zijn ze heel rustig maar als het over het vervoer gaat zijn ze stipt op tijd.

We mochten een rondje doen in de Dierentuin en hebben het huis gezien waar de jongens de komende weken in mogen slapen. Ziet er allemaal netjes uit, alleen is de dierentuin het tegenovergestelde van de dierentuin van Nederland. Maar denk wel dat deze dierentuin beter is dan de andere dierentuinen.

Gisteren zijn we met de taxi naar Pangarurang gegaan waar wij straks gaan stage lopen. In Pangarurang is al een groep van het Nordwin College aan het stage lopen in het ziekenhuis. Dus die hebben we eerst nog bezocht daarna zijn we door gegaan naar hun slaap verblijf waar wij nu ook slapen. Deze slaap verblijf is bij het water en we hebben uitzicht over het meer en onze stage plek.

Onze stage plek is bij Mr. Gurning helaas kan deze beste man geen engels dus dat wordt nog even wat handen en voeten werk maar komt vast wel goed. Mr. Gurning zit bij het water met een grote steiger en een soort van cafétje. De vissers zitten op de steiger te vissen en de bedoeling is dat wij ergens op de steiger of in het cafétje gaan vlechten.

Daarna zijn we naar de laatste stage adres gegaan in the middle of now here op Sumatra, die gaat bij een lokale boer en op een school engelse les geven. Wel heel leuk gisteravond ook kennis gemaakt met de kinderen, samen met de kinderen hebben we ook gegeten. Daarna kwam twee meisjes met een Batak dans (dat is de volk die hier voornamelijk leeft). De jongen die er stage gaat lopen en ik hadden iets van dan moeten wij ook wat doen. Dus wat doen wij: HOOFD, SCHOUDERS, KNIE EN TEEN! Eerste instantie wou de groep niet maar met veel aanmoedigen gingen ze wel meedoen! Alle kinderen deden ook gezellig mee dus een hele leuke gezellige avond gehad!:)

Vandaag zijn we naar de boer gegaan waar de jongen stage gaat lopen, we dachten kleine 5 minuten even kijken wat er allemaal is. Jaja verkeerd gedacht, deze plantage was gigantisch je ging van koffiebonen naar ananassen van ananassen naar mais van mais naar rijst! En dan geen kleine stukjes maar hectaressen vol! Dus na een wandeling van gedurende 2 uren over die plantage in de brandende zon waren we er ook best klaar mee. Daarna hebben we met zijn allen anananassap gedronken en nog naar een school gegaan waar kinderen zich gingen voorstellen aan ons. Best leuk maar het wordt zo opgezet als een poppenkast in de verte zag je ook dat iedereen nog druk aan het vegen waren en kleren netjes aantrekken. Maar de kinderen weten (denk ik) ondertussen ook niet meer beter dus zal er verder ook niks meer over zeggen.

Dit weekend hebben we EIN-DE-LIJK rust! Dus dat betekend lekker zwemmen, markten rond struinen, massage en tot slot op een banaan over het water! Heerlijk!

1. Jan en Zwaantje:
    Lieve Renske,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Het wordt vast een heel mooi avontuur. De foto's geven een goed beeld van de omgeving, prachtig. Geniet er maar van.

Veel liefs van Jan en Zwaantje
  2. Pake en beppe v.d.veen:
    28 april 2016
    lieve Renske wat een verhaal, geniet maar.
  3. Athe en Klaziena:
    28 april 2016
    Wat een belevenis. Is er 1 jongen die alleen stage gaat lopen? Wat gaan jullie nu de laatste weken van stage doen?
    Geloof niet dat je je verveelt. Liefs heit en mem
  4. Janine:
    29 april 2016
    Hoi Renske! Leuk om je belevenissen te lezen! Veel plezier daar!
    Groetjes van Jogchum, Janine en Fimme
  5. Athe en Klaziena: